Πέμπτη 1 Ιανουαρίου 2015

Η ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΠΣΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΠΕ «Λειτουργία και αναβάθμιση του γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας…»






Το  παρακάτω αποτελεί το κείμενο συμβολής του Πολιτιστικού Περιβαλλοντικού συλλόγου κέντρου Αμπελοκήπων στην διαβούλευση σχετικά με την ΜΠΕ «Λειτουργία και αναβάθμιση του γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας…».Η παρέμβαση του Συλλόγου προηγείται της τροπολογίας που ψηφίστηκε στην βουλή σχετικά με την παράταση λειτουργιάς του γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας για άλλα 5 χρόνια.





Αθήνα 17Η ΝΟΕΜΒΡΗ 2014
  
Προς
Κ. Περιφερειάρχη Αττικής
Κ. Πρόεδρο και τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου
Δ/νση Ανθρώπινου Δυναμικού, Τμήμα συλλογικών Οργάνων και Επιτροπών
  
ΘΕΜΑΤΑ: 1. Γνωμοδότηση για την ΜΠΕ του έργου «Λειτουργία και αναβάθμιση του γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας…»
2. Εγγραφή στον προϋπολογισμό κονδυλίου για το γήπεδο Αλεξάνδρας

Κύριοι,

 
1. Με το Α.Π. οικ.203513/17-10-14 έγγραφο η Περιφέρεια Αττικής, Διεύθυνση ανθρώπινου Δυναμικού, απέστειλε προς τον Δήμο ανακοίνωση με την οποία ζητά την έκφραση γνώμης για τη ΜΠΕ του έργου «Λειτουργία και αναβάθμιση του γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας…».

 
Μετά από μελέτη της σχετικής ΜΠΕ, υποβάλουμε τις διαπιστώσεις και τις απόψεις μας και παρακαλούμε να τις λάβετε σοβαρά υπόψη κατά την επεξεργασία από την Περιφέρεια αυτού του θέματος.

 
2. Στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας, που ψηφίστηκε πρόσφατα από το Περιφερειακό Συμβούλιο, έχει εγγραφεί κονδύλι για έργα στο γήπεδο της Λ. Αλεξάνδρας. Όμως, λαμβάνοντας υπόψη τα άρθρο 1 και 2.1δ του Ν.3068/2002, μετά την έκδοση της αρ. 381/2014 Πράξης του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ε΄ Κλιμάκιο) που δεν εγκρίνει αυτή τη δαπάνη, δεν είναι δυνατόν να εντάξετε στον προϋπολογισμό αυτό το ποσόν γιατί πρόκειται για διοικητική πράξη αντίθετη με απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Παρακαλούμε για την αναγκαία διόρθωση.
 
Με τιμή

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                  Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 
ΣΤΕΛΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ                                                       ΦΑΙΔΩΝ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ




1.ΤΟ ΕΡΓΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟ
Σημειώνουμε από την αρχή ότι τα συμπεράσματά μας είναι αρνητικά και ότι το έργο αν κατασκευαστεί και ιδίως αν παγιωθεί η λειτουργία του ποδοσφαιρικού γηπέδου μετά την πενταετία (δηλαδή το 2018) θα αποτελέσει σοβαρότατο βραχνά υποβάθμισης για όλη τη συνοικία μας.

2.ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ Μ.Π.Ε ΑΠΟ ΑΝΑΡΜΟΔΙΟ ΦΟΡΕΑ
Το έργο έχει καταταχθεί εσφαλμένα στην υποκατηγορία Α2 του Ν.4117/2011 και της Υπ. Αποφ. 1958/ΦΕΚ21Β’/13-1-2012, διότι έχουν αγνοηθεί οι θέσεις θεατών στις κατασκευαζόμενες σουίτες και στο γήπεδο μπάσκετ. Επομένως το σύνολο των θέσεων θεατών υπερβαίνει τις 20.000 με αποτέλεσμα το έργο να κατατάσσεται στην υποκατηγορία Α1 του άρθρου 1 του Ν.4014/2011.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του ίδιου νόμου «…αρμόδια περιβαλλοντική αρχή για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων και δραστηριοτήτων της υποκατηγορίας Α1 του άρθρου 1 είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής».
Η Περιφέρεια είναι αναρμόδια να εγκρίνει αυτή τη Μ.Π.Ε. Επομένως ο Δήμος Αθηναίων δεν οφείλει να γνωμοδοτήσει σε μια άκυρη διαδικασία και η Περιφέρεια πρέπει να επιστρέψει το φάκελο στους αιτούντες, ενημερώνοντάς τους σχετικά.

 
3.ΔΕΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΤΗΚΕ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Με βάση το άρθρο 2 του Ν.4014 «Ο φορέας του έργου…. δύναται να ζητήσει γνωμοδότηση της αρμόδιας περιβαλλοντικής αρχής με την υποβολή φακέλου Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (Π.Π.Π.Α.) πριν την υποβολή Μ.Π.Ε. Στο πλαίσιο των Π.Π.Π.Α ο φορέας του έργου δύναται να διενεργήσει δημόσιο διάλογο…».
Η επιλογή της μη σύνταξης Π.Π.Π.Α. και διοργάνωσης ουσιαστικού δημόσιου διαλόγου αποτελεί αρνητική επιλογή τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για τον ενδιαφερόμενο Φορέα του Έργου, ο οποίος, εκτός των άλλων, επιβαρύνεται με άσκοπες μελέτες και ενέργειες, όπως προκύπτει και από τις παρατηρήσεις που περιλαμβάνονται στην παρούσα.

 
4.ΔΕΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΑΙ Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ UEFA 3
Σύμφωνα με τη ΜΠΕ (Κεφάλαιο 1 σελ. 1-1 και Κεφάλαιο 4, σελ. 4-1) στόχος των έργων είναι η ένταξη του γηπέδου στην κατηγορία UEFA 3. Όμως, τα έργα του γηπέδου που περιλαμβάνονται στην κρινόμενη Μ.Π.Ε., δεν «θα το αναβαθμίσουν ως προς τους κανονισμούς λειτουργίας της UEFA σε κατηγορία 3» (σελ. 4-1). Σημειώνουμε ενδεικτικά:
-Δεν διασφαλίζεται χώρος στάθμευσης.
-Δεν διασφαλίζεται χώρος για τα συνεργεία τηλεόρασης.
-Δεν διασφαλίζεται χώρος αναμονής για τους θεατές στις εισόδους του γηπέδου.
Τα παραπάνω αποτελούν ρητές προϋποθέσεις για την ένταξη του γηπέδου στην κατηγορία 3 σύμφωνα με τους κανονισμούς της UEFA. Διατηρούμε επιφυλάξεις κατά πόσο το γήπεδο, μετά από την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων στην Μ.Π.Ε. έργων, μπορεί να διασφαλίσει έγκριση για την κατηγορία 3 της UEFA ή για οποιαδήποτε άλλη κατηγορία γηπέδων της UEFA. Επομένως, δεν επιτυγχάνεται, για αυτό το κρίσιμο θέμα, ο σκοπός της μελέτης.

 
5.ΚΑΝΕΝΑ ΕΡΓΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΛΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ
Όλες οι προβλεπόμενες κατασκευές, όπως αυτές περιγράφονται αναλυτικά στη Μ.Π.Ε., δεν σχετίζονται με τις αθλητικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται αυτή τη στιγμή στο γήπεδο ούτε διασφαλίζουν την ανάπτυξη νέων. Αφορούν αποκλειστικά στη χρήση του γηπέδου και των υποδομών του για την τέλεση αγώνων του επαγγελματικού ποδοσφαιρικού θεάματος, δηλαδή για τους κερδοσκοπικούς σκοπούς της Π.Α.Ε.

 
6.ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΑΝΑΛΟΓΑ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ
Στην Μ.Π.Ε. υποβαθμίζονται ή αποσιωπούνται πολλά σημαντικά πολεοδομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα του περιβάλλοντος χώρου με αποτέλεσμα να υποβαθμίζονται ή και να αγνοούνται σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις του έργου στην ποιότητα ζωής και στο περιβάλλον της περιοχής.
Ενδεικτικά αναφέρουμε :
1.Αγνοούνται τα σημαντικά και κηρυγμένα ιστορικά μνημεία όπως οι προσφυγικές πολυκατοικίες που βρίσκονται απέναντι από το γήπεδο και ο βυζαντινός ναός των Αγίων Πάντων επί της οδού Τσόχα, σε απόσταση μόλις 50 μ., και δεν αξιολογούνται οι αρνητικές επιπτώσεις του έργου σε αυτά τα μνημεία.
2.Υποβαθμίζεται το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή και ο πρωτεύων κυκλοφοριακός ρόλος της Λ. Αλεξάνδρας (εσωτ. δακτύλιος).
3.Αγνοούνται μελέτες που έχουν εκπονηθεί για την περιοχή και η προτάσεις τους για το χώρο του γηπέδου . Όπως η Μελέτη Ανάπλασης Κουντουριώτικων που συντάχθηκε από τον Δήμο της Αθήνας σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου, η μελέτη Πολεοδομικής Αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής που έχει εκπονηθεί από μελετητές με ανάθεση του Δήμου και έχει εγκριθεί κτλ. Σημειώνουμε ότι με βάση αυτές τις μελέτες και τις προτάσεις τους δεν είναι δυνατόν να παραμείνει το γήπεδο στη Λ. Αλεξάνδρας.
Δεν παραθέτουμε άλλες εξειδικευμένες παρατηρήσεις επί της Μ.Π.Ε. Επειδή, όπως αναλύουμε στην παράγραφο 1, υπάρχει πρόβλημα νομιμότητας του έργου που θα οδηγήσει στην άρνηση έκδοσης άδειας δόμησης, δεν θεωρούμε σκόπιμο να προχωρήσουμε σε άλλες παρατηρήσεις επί ειδικών θεμάτων της Μ.Π.Ε.

 
7.ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η περιγραφή του Έργου στην ΜΠΕ (κεφάλαιο 6) είναι διαφορετική από αυτήν που αναφέρεται στην απόφ. 292/10-7-2014 του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής για την Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ Περιφέρειας και Αθλητικού Σωματίου Π.Α.Ο. Συγκεκριμένα, στην Απόφ. του Περιφ. Συμβουλίου αναφέρεται ότι «προβλέπεται μια σειρά επεμβάσεων στους εσωτερικούς χώρους του γηπέδου που σήμερα στεγάζουν αθλητές όλων των τμημάτων του Παναθηναϊκού» χωρίς όμως να διευκρινίζονται αυτά τα έργα και αν οι χώροι θα συνεχίσουν να στεγάζουν αθλητές. Τέτοια έργα δεν αναφέρονται στη Μ.Π.Ε. Παράλληλα, τα υπόλοιπα έργα που περιλαμβάνονται σε αυτή την Απόφαση αποτελούν μέρος των έργων που περιγράφονται στην Μ.Π.Ε.
Η εκτίμηση του κόστους των έργων είναι, σύμφωνα με την Μ.Π.Ε., 14 εκ. ευρώ (σελ 4-6) ενώ τα έργα που ζητήθηκε να χρηματοδοτηθούν από την Περιφέρεια είναι το μισό αυτού του ποσού χωρίς να περιλαμβάνουν τα ιδιαίτερα δαπανηρά έργα των θεμελιώσεων, του φέροντος οργανισμού κλπ.
Από τα παραπάνω εκτιμούμε ότι το κόστος θα υπερβεί κατά πολύ το προϋπολογισθέν ποσόν των 14 εκ. ευρώ, για ένα έργο που, στην καλύτερη περίπτωση, μετά από 3 χρόνια θα πάψει να λειτουργεί.
Ακόμη και αν τα έργα δεν ξεπεράσουν το ποσόν των 14 εκ. ευρώ, γεννάται το ερώτημα γιατί δεν επιλέγεται να γίνουν οι σημαντικοί αγώνες των τριών χρόνων στο Ο.Α.Κ.Α. και οι υπόλοιποι στο γήπεδο της Αλεξάνδρας; Αυτή η λύση είναι φθηνότερη και η Περιφέρεια θα εξοικονομήσει κονδύλια που μπορεί να τα αξιοποιήσει για τη δημιουργία νέων και για τη συντήρηση των υπαρχουσών αθλητικών υποδομών στους Αμπελοκήπους και στην ευρύτερη περιοχή, όπου οι ελλείψεις είναι διαπιστωμένες και τεράστιες.

8.ΜΗ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Το χρονοδιάγραμμα, που περιλαμβάνεται στην Απόφ. 292/10-7-2014 του Περιφ. Συμβουλίου Αττικής, για την υλοποίηση του έργου από τη έναρξη της διαδικασίας για την αδειοδότησή του μέχρι την αποπεράτωσή του και την οριστική παραλαβή, προβλέπει συνολικό χρόνο 30 μηνών. Ήδη όμως ο χρόνος αδειοδότησης έχει περάσει κατά πολύ τους 2 μήνες που είχε εκτιμηθεί χωρίς να έχουν καν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες αδειοδότησης.
Εκτιμούμε ότι οι χρόνοι θα διπλασιαστούν περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τον χρόνο λειτουργίας του έργου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου